Met alles wat er afgelopen jaar wereldwijd is gebeurd op het vlak van digitale (internet) veiligheid, is het topic hotter dan ooit. En toch zien we in Nederland nog steeds dagelijks heel veel situaties waarin door technieken en gemaakte keuzes onveilige omgevingen ontstaan. En dat met alle risico’s van dien.

 

Dus hoe pak je dat als organisatie nou aan, de online veiligheid van je bedrijf?

 

 

  1. 1.      Werk virusvrij

“Virussen” zoals in de volksmond het vaakst genoemd, zijn de meest bekende bedreiging. De complexiteit van virussen, de veelheid aan verschijningsvormen en de steeds ontwikkelende methoden waarop virussen en aanverwanten een bedreiging vormen maken de noodzaak tot handelen enorm.

Het lastige is dat de continue ontwikkeling ervan en de omvang van de schaal waarop wereldwijd bedreigingen dagelijks worden uitgestuurd, continu aandacht blijft vragen.

 

Dat betekent dat een eenvoudige virusscanner die je online inzet voor je computer, niet altijd genoeg is voor het beveiligen van je totale organisatiestructuur. Vraag dus om een goed en passend advies.

 

 

  1. 2.      Zorg voor regelmatige back-ups

Over de rol van back-ups gaan we in een aankomend blog wat dieper in. Maar in dit rijtje horen back-ups wel degelijk thuis.

Zelfs als je zaken rondom je veiligheid goed hebt geregeld, kun je helaas niet alles waterdicht maken. Want wat als je getroffen wordt door mechanische problemen, of door een menselijke fout enorme hoeveelheden belangrijke gegevens verloren gaan?

 

Ook dat hoort bij de veiligheid (van data) voor je bedrijfsvoering. En ook dit is bij een deel van de Nederlandse bedrijven nog niet of nauwelijks structureel geregeld. En als het dan mis gaat, gaat het dus ook goed mis, met alle gevolgen van dien.

 

 

  1. De juiste instellingen

Met enige regelmaat worden er nieuwe veiligheidslekken en onbedoelde ‘deurtjes’ ontdekt in systemen; van online werkplek tot website beheersysteem.

Hiervoor worden dan ook vaak door de oorspronkelijke ontwikkelaars updates of verbeteringen voor beschikbaar gesteld. Dat vraagt het installeren van een update, het draaien van controles of simpelweg het dichten van lekken.

Omdat je bij je bedrijf waarschijnlijk veel betere dingen te doen hebt, waar je meer vanaf weet, zijn er professionals die maandelijks zorgen dat alles voor je bedrijf goed en veilig draait. En daar helpen we je graag bij!

 

 

 

  1. 4.      Onderschat de noodzaak niet

Wanneer we praten over online veiligheid, lijkt dit altijd een ver-van-ons-bed show te zijn. Het is alleen maar echt relevant voor grote corporates; hoeveel kwaad kunnen ze mijn bedrijf nou doen?

Toch kan de schade enorm zijn, zeker nu we online en digitaal steeds meet (gevoelige) gegevens uitwisselen. Zo vragen we van onze klanten steeds meer gegevens, is het aanmaken van een account om iets te kunnen doen dagelijkse kost en wordt zelfs je mobiele nummer voor van alles gebruikt.

 

Dus ook als kleinere organisatie of ZZP-er draag je een verantwoordelijkheid voor jezelf, relaties en klanten om je zaken goed en veilig te regelen.

 

 

Tijd voor een goed advies

Bij Levix weten we veel over veiligheid en jouw bedrijf. En we weten ook dat jij je liever met andere zaken bezighoudt, die elke dag de aandacht vragen.

 

Daarom voorzien we je graag van een passend advies voor jouw specifieke bedrijfssituatie.

Maak vrijblijvend eens kennis en kom met ons in contact!